• We´re open for business! Leverans 2-4 dagar.
Fri frakt över 1000:- / Frakt 49:- / 30 dagars returrätt

Allmänna villkor

Allmänna villkor

1. Allmänt

Haika Adventure AB, org. nr. 559396-8984, Stämpelgatan 9, 504 46 Borås, Sverige Haika adventure AB tillhandahåller www.haika.se. Med orden ”vi, våra, vårt och oss” i dessa villkor avser Haika Adveture AB. Följande villkor gäller alla beställningar som görs av dig, kunden.

Vill du komma i kontakt med oss rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst via e-post: kundtjä[email protected]

Genom att använda hemsidan och/eller göra en beställning, godkänner du att följa villkoren som anges i detta dokument (”villkoren”). Försäkra dig om att du har läst igenom och förstått villkoren innan du gör din beställning.

För att kunna beställa varor från vår hemsida måste du ha fyllt 18 år.

För oss är det viktigt att värna om din personliga integritet. Vi behandlar alltid personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning och vi har en integritetspolicy som är uppdaterad i enlighet med personuppgiftsförordningen (GDPR) som trädde i kraft den 25 maj 2018 och ersätter personuppgiftslagen (PuL). För att ta del av denna och mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter, se vår Integritetspolicy.

Att produkter tillhandahålls på hemsidan vid en viss given tidpunkt, innebär inte och är heller inte en garanti för att dessa produkter alltid är tillgängliga. Vi förbehåller oss rätten att när som helst sluta sälja en produkt.

Vi förbehåller oss rätten att ändra villkoren efter behov, utan att meddela dig på förhand. Den version av villkoren som gäller för din beställning är den version som finns tillgänglig på hemsidan vid den tidpunkt då du gör din beställning.

2. Priser

De priser som anges på hemsidan är inklusive lagstadgad mervärdesskatt.

Kostnad och leveranstid för de olika leveranssätten anges klart och tydligt i kassastegen i kundvagnen beroende av valt frakt eller betalsätt. Om vi inte kan leverera din beställning i sin helhet, utan måste dela upp den på flera leveranser, kommer du inte att debiteras några extra avgifter för efterföljande leveranser.

Kampanjpriser gäller endast på kampanjprodukter som finns i lager. Kampanjerbjudanden och prissänkta produkter får ej kombineras med rabattkoder. Vi reserverar oss rätten att återkalla specialerbjudanden och rabatter när som helst, utan förvarning.

Vi reserverar oss för uppenbart felaktiga priser. Uppenbart felaktiga priser kan innebära men är inte begränsade till felaktiga prissänkningar i samband med kampanj eller att en vara är gratis. Haika Adventure har alltid rätt till att avbryta order som innehåller uppenbart felaktiga priser. Kunden kan därefter lägga en ny beställning till korrekt pris.

3. Betalningssätt

Vi erbjuder flera olika möjligheter för dig som kund att betala för din vara via Klarna eller Swish betalning.

Kreditkontroll
Vi förbehåller oss rätten att pröva din ansökan om att betala med faktura, delbetalning eller med konto och att avslå den, begränsa den eller föreslå ett alternativt betalningssätt. Vid ett kortköp förbehåller vi oss rätten att kontrollera betalkortets giltighet, att utrymme för debitering av beställningens värde finns och att köparens adressuppgifter stämmer. Vi kan neka köp till följd av dessa kontroller.

Avgifter
Haika Adventure ansvarar ej för förseningsavgifter, påminnelseavgifter eller dröjsmål då betalning inte sker i tid. Frågor kring detta kan ställas direkt till Klarnas kundtjänst.

Övrigt
Du är skyldig att ange en korrekt e-postadress, adress och mobilnummer och att informera Haika adventure om din e-postadress ändras.

Alla paket ligger hos ombudet i 14 dagar. ett "EJ UTHÄMTAT PAKET" debiteras med en expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150kr. Om du har frågor kring leverans vänligen kontakta [email protected]

4. Beställning

Du kan göra dina beställningar online via hemsidan. Om du har några frågor kring beställning kan du kontakta vår kundtjänst.

När du har lagt din beställning skickar vi dig en beställningsbekräftelse via e-post. Om vi av någon anledning inte kan skicka din beställning, kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt. Om vi redan har mottagit betalning för en sådan beställning, kommer vi att återbetala det aktuella beloppet med hjälp av samma betalningssätt som du använde då du gjorde din beställning, i den mån detta är möjligt. Om återbetalningen av något skäl måste ske på ett annat sätt, kommer en Haika Adventure medarbetare att kontakta dig för att se till att återbetalningen kan utföras.

5. Upprättande av avtal

Ett avtal om köp ingås först när Haika Adventure bekräftat din beställning och du mottagit orderbekräftelse från oss per e-post. Vi uppmanar dig att spara denna orderbekräftelse för eventuell kontakt med vår kundtjänst. Du kan återkalla din beställning fram till dess att den bekräftats av Haika Adventure. Om beställningen återkallas så kommer vi att återbetala alla eventuella betalningar som du eller dina betal- eller kreditkortsföretag har gjort avseende beställningen.

6. Leverans

Haika Adventure iakttar största noggrannhet vid mottagande och hantering av beställningar och strävar efter att leverera din beställning i enlighet med det leveransalternativ som du har valt. Du måste ange en korrekt och fullständig adressinformation i din order då vi inte kan garantera att det kan ändras efter att du slutfört ditt köp. Kunden har eget ansvarig för eventuella leveransfel på grund av bristande information eller fel på leveransadressen i sin order. Våra leveranssätt för respektive marknad finner du i kassan samt längst ner på hemsidan.

Haika Adventure strävar efter att skicka beställningar snarast möjligt inom 2-4 dagar och i den ordning de kommer in till oss, med undantag för de länder där vi erbjuder fraktalternativet ”Expressorder”. Vid ”Expressorder” prioriteras och hanteras din order före övriga fraktalternativ. Aktuella leveranstider både för standardleverans och expressorder finner du i kassan när du väljer fraktalternativ. Även om vi strävar efter att leverera inom meddelade tidsramar, kan leveransen på grund av oväntade händelser ta längre tid. Under kampanjperioder och högtryck kan vi ej garantera ordinarie leveranstid. För det fall varan skulle bli försenad och förseningen är av väsentlig betydelse för dig som köpare har du rätt att häva köpet.

Om paketet inte hämtas ut från utlämningsställen blir det automatiskt registrerat som ett "EJ UTHÄMTAT PAKET" och Haika Adventure har rätt att debitera en expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150kr.
Om du har frågor kring leverans vänligen kontakta kundtjä[email protected]


7. Skador under transport

Skador som har uppkommit under transport ska meddelas till kundtjänst omedelbart efter upptäckande, senast 2 dagar efter mottagande eller uthämtning av paket. Ta gärna bilder på skadorna och skicka in till kundtjänst. Efter överenskommelse med kundtjänst om godkänd transportskada kommer vi att skicka ersättningsvaror om varorna finns i lager.

8. Byte

Om du vill byta till en annan modell måste du istället returnera varan och lägga en ny beställning. Haika Adventure tillämpar inte kostnadsfria byten.

Du har rätt att byta din vara inom 14 dagar efter att du mottagit din beställning, under förutsättning att alla varor returneras i samma skick som de var i vid leveransen till dig. Detta innebär att varorna inte får ha skadats, nedsmutsats, tvättats, ändrats eller burits (annat än för att prova varan) och att lappar och etiketter är intakta.

Maila kundtjänst för en retursedeln och spara returkvittot med sändningsnummer som du får av ditt ombud för att kunna bevisa att du har skickat ett paket till oss och för att kunna spåra paketet. När vi har tagit emot returpaketet har vi en hanteringstid på 3-5 dagar.


9. Ångerrätt / Returer

Du har rätt att ångra din beställning utan att ange något skäl för det. Vi tillämpar 14 dagars ångerrätt som börjar gälla från det att du mottagit din beställning. Vill du utöva din ångerrätt ska du skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att ångra din beställning till vår kundtjä[email protected]
Du ska ange ditt namn, adress, telefonnummer, e-postadress, ordernummer och annan information som kan vara relevant för oss att ha vid hantering av din retur. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande till oss om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut. Du kan även som konsument använda konsumentverkets ångerblankett som du finner här om du vill ångra ditt avtal/köp.

Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att ångra din beställning. Ångerfristen anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varan innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.

Haika Adventure garanterar en fullständig återbetalning av returvaror under förutsättning att alla varor returneras i samma skick som de var i vid leveransen till dig. Detta innebär att varorna inte får ha skadats, nedsmutsats, tvättats, ändrats eller burits (annat än för att prova varan) och att lappar och etiketter är intakta.

I den mån varan minskat i värde och sådan värdeminskning beror på att du som kund har hanterat varan i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion kommer vi göra ett avdrag motsvarande värdeminskningen.

För en retursedel kontakta kundtjä[email protected] och vi mailar dig en för betald retursedel som ska klistras fast på returpaketet. Lämna in returpaketet till det ombud som nämns i vårt fall DHL. Returpaketet får inte postas direkt i en brevlåda då dessa paket inte kommer fram och ersätts därmed ej av Haika Adventure. Spara returkvittot med sändningsnummer som du får av ditt ombud för att kunna bevisa att du har skickat ett paket till oss och för att kunna spåra paketet. Information om tillvägagångssätt hittar du även på returblanketten (DHL)

Du ansvarar för varans skick efter att du mottagit den från oss. Det innebär att du som kund även ansvarar för varan under returtransporten. Vi rekommenderar därför att du paketerar varan väl så att varan inte skadas under transporten till oss. Haika Adventure är inte skyldig att ersätta kunden för returvaran om en omfattande transportskada har drabbat returvaran under returtransporten.

Vi har dock rätt att vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

Om villkoren i avsnitt 9 inte uppfylls av kunden vid retur av vara har vi, förutom eventuell värdeminskning av varan, rätt att debitera kunden en avgift för ej godkänd retur motsvarande 150 kr.

10. Reklamation

Du har enligt lag rätt att reklamera en vara som är defekt. Men vanligt slitage kan man inte reklamera. Gäller det kläder är det sällsynt att ett fel uppvisar sig efter sex månader. Men upptäcker du som kund ett fel på ett plagg som har gått sönder inom rimlig tid, kontakta gärna vår kundtjänst så hjälper vi dig. Observera att du måste lämna ett meddelande till oss med information om felet "inom skälig tid" efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har du reklamerat inom skälig tid. Reklamerar du inte inom två år från det att du mottagit varan har din reklamationsrätt gått förlorad.

Exempel på uppenbara material- eller fabrikationsfel som innebär att en reklamation godkänns: Söm saknas, ficka är igen sydd, blixtlås fungerar ej.

Exempel på ”fel” som inte innefattas av reklamationsrätten: Ett plagg i eller delvis bestående av ull eller polyester noppar. Onaturligt slitage av plagg. Print på plagg bleknar i samband med tvätt.

Är du osäker på om felet på just ditt plagg innefattas av reklamationsrätten, vänligen kontakta kundtjänst.

Vid godkänd reklamation av defekt vara står vi för returfrakten. Om du inte har kvar din retursedel, kontakta kundtjänst. Vid godkänd reklamation kommer vi att kompensera dig för det i enlighet med gällande lagstiftning och aktuella rekommendationer. Alla reklamationer måste vara rena när de skickas in. Det är du som kund som ansvarar för varor som returneras så paketera varan väl. Vi tar inte emot försändelser som skickas mot postförskott.

11. Färger, mått & vikt

Vi strävar efter att på ett så korrekt sätt som möjligt visa våra produkters egenskaper, komposition och färger. Färgen du ser på hemsidan är dock beroende av din enhets skärm, och vi kan inte garantera att din enhet visuellt kan återge färger korrekt.

Haika Adventure tar inte ansvar för våra produkters färger och utseende i bilder från sociala medier då dessa kan ha redigerats.

Mått och vikt som anges på hemsidan är endast ungefärliga värden som ger dig en bättre uppfattning om modellen eller passformen på det specifika plagget och ingen definitiv garanti på de verkliga måtten på det plagg du får. Måtten på ett plagg kan variera beroende på vilket material som används vid tillverkningen av plagget. Samma storlek i olika modellserier kan upplevas olika stora p.g.a. att design, material och passform skiljer sig.

12. Vårt ansvar

Vi på Haika Adventure vill att du är 100% nöjd med ditt köp och erbjuder därför nöjd-kund-garanti. Skulle du inte vara nöjd med ditt köp kan du, så länge du uppfyller villkoren, returnera varan eller varorna till oss och få pengarna tillbaka.

Force Majeure
Vi är inte ansvariga för underlåtenhet att fullgöra vissa förpliktelser enligt villkoren om vår underlåtenhet beror på omständighet som vi inte kunnat råda över och omständigheten hindrar eller gör fullgörandet oskäligt betungande. Med sådana omständigheter avses men begränsas inte till krig, blockad, upplopp, brand, naturkatastrof, kärnkraftsolycka och sabotage.

Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på hemsidan är begränsade till det totala beloppet för din beställning.

Tvister
Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer. För det fall vi skulle hamna i en tvist och vi inte lyckas lösa den sinsemellan kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se.

Du kan lämna klagomål via EU-kommissionens ODR-plattform för medling i tvister. ODR-plattformen erbjuder konsumenter och näringsidkare inom EU möjlighet att utanför domstol försöka lösa tvister om klagomål på varor som köpts online. Portalen är utformad som en användarvänlig och interaktiv webbplats som är kostnadsfri och tillgänglig på alla officiella EU-språk. Genom att använda ODR-plattformen kan konsumenten och näringsidkaren hitta ett organ för tvistlösning och sedan gå igenom processen för att hitta en lösning på konsumentens klagomål. ODR-plattformen hittar du här: ec.europa.eu/odr.

Om du vill ha information om dina rättigheter som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

13. Överlåtelse

Haika Adventure förbehåller sig rätten att till tredje part överlåta eller pantsätta betalningsfordringar inklusive avbetalningar som har uppstått i samband med leveransen av varan.

14. Klausulers giltighet

Om en eller flera bestämmelser i detta avtal är ogiltiga eller döms ut som verkningslösa av någon domstol eller tillsynsmyndighet, skall detta inte påverka återstående avtalsbestämmelsernas giltighet.

15. Innehavare av rättigheter

Alla immateriella rättigheter, som varumärken och upphovsrätt, på www.haika.se, tillhör Haika Adventure. All användning av Haika Adventure eller dess innehåll, inklusive kopiering eller lagring av sådant innehåll i dess helhet eller delar därav, annat än för ditt eget personliga, icke-kommersiella bruk, är förbjudet utan tillåtelse av Haika Adventure.

16. Bolagsinformation

Haika Adventure är registrerat med säte i Borås.

Kontor:
Stämpelgatan 9
506 46 Borås
Org.nr: 559396-8984
Momsregistreringsnummer: SE559396898401

Kontaktinformation:
Kundtjänst:
E-post: [email protected]